תחומי מחקר

תחום המחקר

המרכז הישראלי להתמכרויות הינו מרכז מצוינות אקדמי, ששם לעצמו מטרה לקדם את תחום ההתמכרויות בישראל. המחקר במרכז הישראלי להתמכרויות מתמקד בהיבטים השונים של טיפול בהתמכרויות מרמת הפרט ועד הרמה החברתית, ומתפרש על פני מניעה, טיפול ותכנון שירותים ברמה הלאומית. כל הפעילויות והתכניות מלוות במחקר יישומי, הבוחן באופן מתמיד את יעילותן.

אילו מחקרים אנחנו עושים?

במרכז פועל צוות מחקר המוביל מחקרים עצמאיים וכן פועל בשיתוף פעולה עם ארגונים בתחום במחקרים משותפים. הפעילות המחקרית מתרכזת במספר תחומים:

מחקר אפידמיולוגי

מיפוי השכיחות של התמכרויות שונות באוכלוסייה הכללית ובפלחי אוכלוסייה שונים (לפי גיל, מגזר, אזור ועוד), בהתבסס על מדגמים מייצגים באוכלוסייה היהודית והערבית בישראל. למרכז נתונים יחידים מסוגם בנוגע לשכיחות ההתמכרויות השונות, לצד שכיחותם של מצבים נפשיים והפרעות פסיכיאטריות שונות. כמו כן, אנו חוקרים את תרומתם של גורמי סיכון (כגון טראומה ואירועי חיים משמעותיים) להתפתחותן של התמכרויות בישראל.

מחקר תכניות מניעה

המרכז הישראלי להתמכרויות, בשיתוף מרכז 'מיטיב' באוניברסיטת רייכמן, מוביל מחקר המתמקד בבנייה ומדידה של תכניות מניעה מבוססות פסיכולוגיה חיובית. עד כה סייעו התכניות ליותר מ-4,000 מורים ולכ-300 אלף ילדים ומתבגרים במערכת החינוך הישראלית, עם תוצאות מרשימות בהפחתה של התמכרויות ועלייה ברווחה הנפשית.


מחקר קליני

במרכז הישראלי להתמכרויות מבוצעים מספר מחקרים בעלי אופי קליני לבחינת היעילות של טיפולים שונים בהתמכרויות. המחקר כולל מעקב סדיר על כל מטופלי המרפאה מרגע יצירת הקשר הראשוני, ובהמשך בתדירות קבועה עד סיום הטיפול ולאחר מכן. בעזרת מערך מחקרי זה אנו מתעתדים לפתח גישה "מותאמת אישית" של טיפול מערכתי בהתמכרויות, תוך התאמת הטיפול למאפייניו הייחודיים של המטופל.

מחקר כלכלי

המרכז הישראלי להתמכרויות עורך מחקר כלכלי המתמקד ב"נטל המחלה", על מנת לבחון את ההשלכות הכלכליות של התמכרויות על המשק בישראל. המחקר מתייחס לעלויות ישירות (לדוגמה: עלויות טיפול רפואי עבור מחלה גופנית שנגרמה עקב התמכרות) ועלויות בלתי ישירות (לדוגמה: עלויות הירידה בפריון העבודה כתוצאה מהתמכרות). אנו מתמקדים בנזקים הכלכליים של התמכרות לאלכוהול, סמים, תרופות מרשם והתנהגויות ממכרות.

מחקר תוכניות הכשרה

במרכז הישראלי להתמכרויות פועל קמפוס ICA, מרכז הכשרות הפועל להכשרת קשת רחבה של אנשי מקצוע למתן מענים ראשוניים ומתקדמים לאנשים המתמודדים עם התמכרויות. תוכניות ההכשרה במרכז מלוות במחקר שמטרתו להעריך את הצלחתן והתרומה שלהן לאנשי המקצוע, ולפעול לשיפור ולעיצוב מתמיד של התוכניות בהתאם לממצאים.

פרסומים אקדמיים

יפית לוין, רות לב בר-אור, רני פורר, מגלי וסרמן, אריאל קור, שאול לב-רן. הקשר בין סוגי טראומה, רמת חשיפה והתמכרות .2021

רני פורר, רות לב בר-אור, ירון סלע, אריאל קור, שאול לב-רן. סטיגמה, יעילות טיפולית ומדיניות: חקירת הדעה הציבורית בנוגע להתמכרות על בסיס מדגם לאומי. 2021.

רות לב בר-אור, נדב שליט, רוני שפיצר, אריאל קור, שאול לב-רן. דיווחים עצמיים על שינויים בצריכת חומרים והתנהגויות ממכרות בקרב מטופלים במרפאה להתמכרויות במהלך סגר הקורונה. 2021.

ירון סלע, רות לב בר-אור, אריאל קור, שאול לב-רן. הגרסה העברית של המבחן האינטרנטי על התמכרות: מאפיינים פסיכומטריים, גורמי סיכון סוציו-דמוגרפיים ותחלואה נלוות להתמכרות במדגם ישראלים בוגרים .2021

רות לב בר-אור, אריאל קור, אימאן ג׳לג׳ולי ושאול לב-רן. האפידמיולוגיה של צריכת חומרים בקרב הקהילה היהודית הבוגרת בישראל .2021

ענת שושני, אריאל קור. השפעות מגפת הקורונה על בריאות הנפש בקרב ילדים ומתבגרים: גורמי סיכון והגנה. 2021.

מרכז המידע
אולי יעניין אתכם לקרוא על...

פנייה למרפאת המרכז הישראלי להתמכרויות

אנא מלאו את הפרטים הבאים ואנו נשוב אליכם במהירות האפשרית
*אין למלא פרטים של אדם אחר ללא הסכמתו וידיעתו 
לתשומת ליבכם – זמן ההמתנה לכניסה לטיפול במרפאה הוא למעלה מ-6 חודשים

פרטים אישיים
גורם מבטח:
במידה והטופס מוגש עבור אדם אחר:

התחברות לאתר

דילוג לתוכן