מהי התמכרות לקנאביס?

מהי התמכרות לקנאביס?

בעשורים האחרונים חווינו מהפיכה של ממש באופן שבו החברה שלנו תופסת קנאביס – מסם מסוכן, לתרופה חשובה, לחומר שהולך וצובר פופולריות וגם לגיטימיות בקרב הציבור הרחב. לפני שהפך ללא חוקי בבמאה הקודמת, לקנאביס הייתה היסטוריה בת אלפי שנים של שימוש על ידי בני אדם בכל רחבי אירופה ואסיה, וישנן אף ראיות לשימוש דתי בקנאביס בממלכת יהודה בימי בית המקדש הראשון. כיום קנאביס הוא הסם הפופלרי ביותר בעולם אחרי אלכוהול וטבק, כאשר ההערכה היא שבין 3% ל-5% מהאוכלוסיה העולמית משתמשים בקנאביס. הסיבות לשימוש בקנאביס הן שונות ומגוונות וכוללות שימוש רפואי, שימוש לפנאי, וכן גרסאות מודרניות של שימוש דתירוחני.

 

גם בישראל קנאביס הוא סם מאוד פופולרי, כאשר על פי סקר של הרשות הלאומית לבטחון קהילתי מיוני 2021, 24% מהנשאלים דיווחו שהשתמשו בקנאביס בחייהם ו-14% דיווחו שהשתמשו בקנאביס בשנה האחרונה. אחוז המשתמשים בקנאביס שיפתחו התמכרות לקנאביס הוא כ-9%, ומשום שמדובר במספר גדול של משתמשים מדובר במספר בלתי מבוטל של אנשים שימצאו את עצמם בסופו של דבר מתמודדים עם התמכרות לקנאביס. להתמכרות לקנאביס יכולות להיות השלכות שונות כגון ירידה במוטיבציה ותחושת "תקיעות" בחיים, בידוד חברתי, הזנחה בריאותית ועליה במשקל, ועוד.

 

רבים מהאנשים המתמודדים עם התמכרות לקנאביס מתמודדים גם עם קשיי נפשיים או גופניים אחרים שמעולם לא אובחנו אצלם באופן רשמי – כגון הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), פיברומיאלגיה, דיכון, חרדה חברתית, ועוד. עבור אנשים אלו, שימוש בקנאביס מתחיל כסוג של טיפול עצמי (self medication), בין אם מתוך חוסר אמון בממסד או מתוך ניסיון אישי חיובי עם החומר, אם עם הזמן האפקטיביות שלו הולכת ויורדת, הסבילות לחומר עולה, והטיפול העצמי עשוי להתפתח להתמכרות.

מה הסכנות של התמכרות לקנאביס?

לשימוש כבד וממושך בקנאביס מגוון השלכות אפשריות על הגוף ועל הנפש.

  • פגיעה בתפקודים הניהולייםהתפקודים הניהוליים הם תפקודים קוגניטיביים הקשורים לתהליכי השליטה הגבוהים של האדם והם כוללים דברים כגון כושר הריכוז, יכולת קבלת החלטות, ויסות רגשי ושליטה בדחפים, זיכרון עבודה ועוד. קנאביס פוגע ברוב התפקודים הניהוליים במהלך ההשפעה שלו, כך ששימוש אינטנסיבי בחומר גורם לכך שהתפקודים הללו לא פועלים בצורה אופטימלית במשך רוב שעות היום. רוב התפקודים הניהוליים חוזרים לתפקוד נורמלי לאחר הפסקת השימוש, אך לחלקם לוקח ארבעה שבועות ואף יותר לחזור לרמה התקינה.
  • אבדן מוטיבציה – מתמשים כבדים רבים ומתמודדים עם התמכרות לקנאביס מדווחים על תחושה של "תקיעות" בחיים, קושי למצוא מוטיבציה לעשות שינוי או לגלות פרואקטיביות בחיים של עצמם. תופעה זו מכונה amotivational symdrome והיא נפוצה מדי בקרב משתמשים כבדים בקנאביס, אך הקשר הסיבתי בינהם עדיין לא ברור.
  • קנאביס ופסיכוזה – הולכות ומצטברות ראיות לכך שיש קשר בין שימוש כבד של קנאביס להתפרצויות פסיכוטיות – היא מגדילה את הסיכון להתפרצות פסיכוטית, גורמת להתפרצויות בגיל מוקדם יותר, וכן מחמירה התסמינים של התפרצויות פסיכוטיות. הסכנה להתפרצות פסיכוטית עולה באופן משמעותי עבור אנשים שהתחילו לעשן קנאביס בגילאים צעירים.
  • קנאביס ונזקים גופניים – אף על פי שקנאביס נחשב לחומר בטוח יחסית מבחינה גופנית, יש לו את הנזקים והסכנות שלו. כשנצרך בעישון, קנאביס עשוי לגרום לשיעול, ליחה, חרחורים ותסמינים נוספים של פגיעה בדרכי הנשימה. אין ראיות לכך שקנאביס מגביר את הסיכון לסרטן הריאות, אך רוב צרכני הקנאביס מעשנים אותו עם טבק, כך שבפועל הם חשופים לכל הנזקים והסכנות הקשורים לעישון סיגריות וטבק. במשתמשי קנאביס כבדים נצפתה תופעה המכונה CHS ‏(Cannabinoid hyperemesis syndrome) המאופיינת בהתקפי הקאה קשים היכולים להמשך בין 24 ל-48 שעות.

מי עשוי להתמכר לקנאביס ואיך אפשר לדעת?

על פי מחקר של המרכז הישראלי להתמכרויות, עולה כי 1 מתוך 7 ישראלים סובל מהתמכרות כלשהי. הסיבות להתמכרות הן רבות ושונות – נטיות גנטיות, גורמים נפשיים, השפעות סביבתיות ועוד. אם את.ה חושד.ת שאולי את.ה סובל.ת מהתמכרות לקנאביס – בדוק.י את עצמך עם ההתמכרומטר!

הנה כמה תסמינים של התמכרות לקנאביס ששווה להיות ערים להם –

  • תדירות ומינונים – אם אתם מדליקים ג'וינט בשישי בערב כדי לחגוג את סוף השבוע, כנראה שאין סיבה לדאגה. אם אתם מוצאים את עצמכם מעשנים כל יום וגומרים עשרות גרמים בחודש – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • כפייתיות – אם אתם תופסים את עצמכם במהלך היום מפנטזים ומצפים בחוסר נחת לג'וינט הבא, אם ההתעסקות בעישון קנאביס מלווה אתכם גם כשאתם לא מעשנים – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • פרק הזמן – אם הייתם עכשיו בחופשה שבמהלכה עישנתם כל יום כל היום – כנראה שאין סיבה לדאגה. אם אתם מעשנים כל יום כבר כמה חודשים – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • פגיעה בתפקוד – פגיעה בתפקוד היא אחד התסמינים הבולטים של התמכרות לקנאביס. אם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים לעשות את הדברים שחשובים לכם כי אתם מעדיפים להתמסטל, אם אתם מרגישים ששגרת העישון שלכם פוגעת לכם בתזונה, בעבודה, בזוגיות, או בלימודים – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • חוסר שקט ומצוקה – אם אתם מרגישים חוסר שקט כשאתם לא מעשנים, מפנטזים ומצפים לג'וינט הבא, מוצאים את עצמכם מעשנים רק כדי להשקיט את חוסר השקט שאתם חשים – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • הסתרה וסודות – אם אתם מוצאים את עצמכם מסתירים מקרוביכם או משקרים להם לגבי כמה ומתי בדיוק אתם מעשנים – יתכן שמדובר בהתמכרות.

כיצד נגמלים מהתמכרות לקנאביס?

בדומה להרבה התמכרויות אחרות, הטיפול בהתמכרות בקנאביס יכול להיות פשוט ומהיר, אך לעתים גם יכול להיות מאוד מורכב וארוך טווח. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל לטפל בעצמכם –

  • זכרו למה – כתבו לעצמכם מה אתם מפסידים בשל ההתמכרות לקנאביס ומה תרוויחו כשתצאו ממנה. חזרו למה שכתבתם כל פעם שתצתרכו חיזוק.
  • בקשו תמיכה – אתם לא לבד. בקשו תמיכה מאנשים הקרובים אליכם – משפחה, חברים, עמיתים לעבודה, בני\בנות זוג, ועוד.
  • הציבו יעדים ריאליים – רוב האנשים לא יכולים להפסיק לעשן בבת אחת, ויתכן שמה שנכון עבורכם כרגע הוא להפחית את עישון הקנאביס שלכם באופן הדרגתי. הצבת יעדים שאינכם יכולים לעמוד בהם רק יפגע במאמצי הגמילה שלכם.
  • השקיעו בבריאות – שמרו על תזונה בריאה, שתיית מים, ושינה מרובה, מצאו לעצמכם שגרה של פעילות גופנית.
  • עקבו אחר התהליך – כתבו יומן ותעדו בו מתי אתם מעשנים וכמה, מתי רציתם לעשן והצלחתם להמנע מזה. נסו לשים לב לדברים שגורמים לכם לרצות לעשן, לדברים שתומכים ביכולת שלכם להמנע, ולדברים שמפריעים לה. שימוש לב גם להתקדמות ההדרגתית בתהליך הגמילה מההתמכרות לקנאביס.
  • אמרו לא – יתכן שהאנשים שאיתם אתם רגילים לעשן ימשיכו להיות איתכם בקשר ואלי אפילו יפעילו עליכם לחץ לעשן איתם. חשוב לתרגל להגיד "לא" באופן בטוח ומלא, ולזכור שאתם לא פוגעים באף אחד אלא להיפך – שומרים על עצמיכם.
  • מלאו את הואקום – מצאו פעילויות למלא בהן את כל הזמן הפנוי שנוצר לכם – הפגשו עם חברים שלא מעשנים, עסקו בפעילות גופנית, מצאו תחביבים ועיסוקים חדשים שיתפסו את תשומת הלב שלכם ויעסיקו אתכם.
  • אל תהססו לבקש עזרה מקצועית – מצאו את מסגרת הטיפול המתאימה והקרובה לביתכם ממאגר מסגרות הטיפול באתר שלנו.

 

אם לתחושתך את.ה או מישהו מקרובייך מתמודד עם התמכרות, אנו ממליצים לפנות לטיפול שיעזור לך להחזיר את השליטה והנחת לחיים באחד הקישורים הבאים:

על המאמר
שתפו ועזרו לנו להגיע לעוד אנשים(:

תוכן עניינים

יש לכם שאלות נוספות? השאירו פרטים ונחזור אליכם!
מרכז המידע
אולי יעניין אתכם לקרוא על...

פנייה למרפאת המרכז הישראלי להתמכרויות

אנא מלאו את הפרטים הבאים ואנו נשוב אליכם במהירות האפשרית
*אין למלא פרטים של אדם אחר ללא הסכמתו וידיעתו 
לתשומת ליבכם – זמן ההמתנה לכניסה לטיפול במרפאה הוא למעלה מ-6 חודשים

פרטים אישיים
גורם מבטח:
במידה והטופס מוגש עבור אדם אחר:
דילוג לתוכן