ההתמודדות עם כאב כרוני והתמכרות בימי הקורונה

אורלי פקר

כולם מושפעים מהמצב החדש ולכולם השתנתה שגרת החיים, אבל אנשים שמתמודדים עם מחלות כרוניות בכלל, וכאב כרוני בפרט, מתמודדים עם קשיים רבים אפילו יותר.

כאבים שלא נחוו זמן רב חוזרים, כאבים יומיומיים מתחזקים ומתעצמים, ויתכן אף שמופיעים כאבים חדשים. האדם, שהיה רגיל לשהות לבדו בבית מספר שעות ביום, צריך להסתגל לנוכחות המתמדת של בני המשפחה בבית ולרעש ההולך וגובר. הילדים נמצאים הרבה יותר שעות ודורשים תשומת לב ואנרגיה רבה. עד לפני מספר שבועות היה צורך לשמור אנרגיה לתקשורת ולהתמודדות עם הילדים למספר שעות מצומצם, ועכשיו נדרשת נוכחות לימים שלמים.

ההגבלות על התנועה במרחב הציבורי הביאו לכך שתרגילים שניתן היה לעשות בעבר, ושעזרו בהנעה של הגוף, לא אפשריים: טיפולי פיזיותרפיה, הידרותרפיה, שיאצו, ספורט ועוד. כל אחד מהם היווה מקור כוח, וסייע לשאת את מטען הכאב הפיזי והנפשי. מה יסייע עכשיו? האם הפתרון יהיה תרופות משככות כאבים ו/או תרופות הרגעה כגון טרמדקס, אוקיסיקודון, קלונקס, או חומרים כגון קנביס או אלכוהול?

מה ניתן לעשות במגבלות הנוכחיות של הגוף, הנפש והתקופה?

פניה למקורות התמיכה הקבועים היא אחד הדברים הראשונים: הפיזיותרפיסט, רופא המשפחה, המדריך בשיעור הספורט, חבר לקבוצה שהשתתפתם בה ויכול להבין את המצב שבו אתם נמצאים, בן משפחה והמטפל הקבוע שלכם. רובם ממשיכים לעבוד וישמחו לסייע מרחוק במה שהם יכולים.

במידה ויש עלייה בצריכת תרופות, משככי כאבים או חומרים אחרים, כמו גם התנהגויות שונות בעלות פוטנציאל להתמכרות (הימורים און ליין, קניות ברשת, צפייה בפורנו וכו'), ניתן ורצוי לבדוק מתי ומה נצרך יותר מבשגרה. האם יש קשר בין המצב הרגשי בו אתם נמצאים לעליה בשימוש? האם צפיה מרובה בחדשות מעלה את רמות החרדה ואתם פונים לצריכת תרופות לצורך הרגעה? האם חוסר התנועה מעלה את רמת הכאבים מהם אתם סובלים?

היכולת להבחין ולאתר מצבים אלו עשויה לאפשר שליטה טובה יותר בשימוש, ומומלץ לפנות לגורמים הרלוונטיים לכל תחום על מנת להקל על ההחמרה בכאב. ככלל, חשוב מאד להקפיד על נטילת תרופות בדיוק על פי המלצת הרופאים, ולעמוד עמם בקשר אם יש החמרה הדורשת שינוי במינון. כיום ניתן לרוב להתייעץ עם הרופאים המטפלים באופן מקוון או בטלפון. עליה במינון תרופות לשיכוך כאב בלי המלצה רפואית עלול להיות מדרון חלקלק, אשר עשוי להביא להתרגלות הגוף למינון החדש, המשך עליה במינונים, וחוזר חלילה.

מומלץ לשתף את בני המשפחה בשינויים שעוברים עליכם ובצורך בשימוש גדול יותר במשככי כאבים ובחומרים אחרים, שיקלו עליכם את ההתמודדות. מומלץ לבקש את תמיכתם ועזרתם כדי להתאים את שגרת החיים החדשה ליכולות הפיזיות והנפשיות שלכם. שיתוף זה יכול להסביר להם את התנהגותכם ולהקל על התסכול שאתם והם חווים.

התקופה הזו מאתגרת ודורשת מהאדם לצאת מהגבולות הרגילים והמוכרים. חשוב שאדם המתמודד עם כאבים בזמנים של שגרה, יהיה סלחני יותר כלפי עצמו בימים אלו, וייעזר בכל מי שרק ניתן. חשוב להיות ערניים בכל הנוגע לעלייה בצריכה ולשינוי ההתנהגות, ולפנות לעזרה במידת הצורך. חשוב לזכור כל הזמן שתקופה זו תעבור, ושבכל רגע קיימת ההזדמנות למצוא דרכי התמודדות יעילות וטובות עם הכאב ולקבל סיוע מאנשי מקצוע ומבני המשפחה.

 

ברוכים הבאים