דרכי התמודדות עם דחק בימי מלחמה

בימים קשים אלו, כולנו מתמודדים עם טראומה לאומית שכמותה לא ידענו. מצוקה, פחד, חרדה וכאב הן תחושות נפוצות וטבעיות, וכולנו מחפשים הקלה ונחמה.

לעיתים החיפוש הזה מוביל אותנו לשימוש באלכוהול, בכדורי הרגעה ובחומרים אחרים, מתוך תקווה להקלה זמנית, אך שימוש בחומרים אלו אינו יעיל בטווח הארוך – הוא עלול להוביל להתפתחותה של תלות ובעיקר, הוא פוגע בחוסן הנפשי וביכולת שלנו להתמודד עם טראומה, להסתגל ולהחלים.

אז בואו ניקח רגע לחשוב  – מה יכול לעזור לנו להגביר את החוסן הנפשי שלנו ולהתמודד אחרת?

הנה כמה עקרונות מרכזיים: 

  1. חשיפה מוגבלת לחדשות ולמדיה – עדיף להתעדכן בקריאה אחת לכמה שעות ולא להידבק למסכים, ובכל מקרה הימנעו מצפייה בסרטוני זוועה.
  2. הימנעו ממצבי סיכון נפשיים – אשר מגבירים את חוויית המצוקה הרגשית, כמו לדוגמא עייפות, בדידות ורעב. באופן טבעי כולנו מתמודדים עם היבטים אלה יום יום. כעת נסו להיות מודעים, לטפל בעצמכם ולהימנע ממצבי קצה.
  3. אסטרטגיות הרגעה – הפחיתו סטרס בדרכים שונות, כל אחד עם מה שעובד עבורו: פעילות גופנית, תרגילי נשימות, מדיטציה  תנועה ומוזיקה ועוד…
  4. הסחות דעת – הסחות דעת הן לא בריחה מהתמודדות, אלא דרך יעילה וחשובה להפחתת סטרס. מעבר להסחות דעת מנטליות כמו קריאה, צפייה בסדרה, האזנה למוזיקה ועוד, אפשר ליצור הסחות דעת באמצעות פעילויות שגרתיות כמו בישול, כביסה, טיול עם הכלב ועוד.
  5. שגרה – השגרה שומרת עלינו! שמרו עליה. רבים מאיתנו עדיין לא יכולים לחזור לשגרה הקודמת. נסו לבנות לעצמכם שגרה חדשה, זמנית, שמתאימה למצב הנוכחי. בעיקר הקפידו על שמירה של שגרת יום-לילה. שעות שינה מסודרות וקבועה יסייעו לכם לתפקד במהלך היום ולהתמודד עם סטרס ומצבים מאתגרים אחרים.
  6. השתדלו להיות פעילים – לרוב כשאנחנו פעילים אנחנו מרגישים טוב יותר. סידור הבית, עזרה לשכן, התנדבות ועוד, מסייעים לנו להרגיש משמעותיים ומפחיתים תחושת חוסר אונים.
  7. הודיה וראיית הטוב  – הפנו תשומת לב לדברים הטובים בחייכם. נסו למצוא לפחות דבר אחד טוב עליו אתם מודים. שימו לב  במהלך היום לרגעים קטנים בהם הרגשתם רגשות חיוביים. רגעים בהם הרגשתם כוחות, בהם עזרתם לאחר או הרגשתם מסוגלות. מצאו את רגעי התקווה ושימו לב אליהם!
  8. אל תישארו לבד – שתפו חברים ובני משפחה בתחושות שלכם.  במידת הצורך פנו לעזרה של אנשי מקצוע שיסיעו לכם לעבד את התחושות והרגשות.

    יחד נתמודד עם המצב ללא תלות בחומרים ממכרים. יחד נתמודד אחרת.

אם לתחושתך את.ה או מישהו מקרובייך מתמודד עם התמכרות, אנו ממליצים לפנות לטיפול שיעזור לך להחזיר את השליטה והנחת לחיים באחד הקישורים הבאים:

על המאמר
שתפו ועזרו לנו להגיע לעוד אנשים(:

תוכן עניינים

יש לכם שאלות נוספות? השאירו פרטים ונחזור אליכם!
מרכז המידע
אולי יעניין אתכם לקרוא על...

פנייה למרפאת המרכז הישראלי להתמכרויות

אנא מלאו את הפרטים הבאים ואנו נשוב אליכם במהירות האפשרית
*אין למלא פרטים של אדם אחר ללא הסכמתו וידיעתו 
לתשומת ליבכם – זמן ההמתנה לכניסה לטיפול במרפאה הוא למעלה מ-6 חודשים

פרטים אישיים
גורם מבטח:
במידה והטופס מוגש עבור אדם אחר:

התחברות לאתר

דילוג לתוכן