האם יש קשר בין התמכרות לפוסט טראומה?

מהי תסמונת פוסט טראומטית?

תסמונת פוסט טראומה (PTSD) היא הפרעה נפשית שיכולה להתעורר כתוצאה מחשיפה לאירוע או אירועים טראומטיים.
אחד הסימפטומים המרכזיים הוא הצפה של החוויות המאיימות באופן חוזר ונשנה- תחושה של זכרון חי.
כאילו חיים שוב את הטראומה

  • בדימויים
  • בזיכרונות
  • ברעשים
  • בריחות
  • במחשבות
  • פלאשבאקים
  • ובחלומות.

סימפטומים נוספים לתסמונת הם הימנעות ממקומות, אנשים ופעילויות המזכירות את האירוע הטראומטי. לעתים קרובות ירידה משמעותית במצב רוח ופגיעה תפקודית.
בישראל חיים כיום, על פי הערכות שונות, עשרות אלפים של נפגעי פוסט טראומה. כ-15% מתוכם נפגעו במהלך פעולות איבה, טרור ומלחמות.

מה הקשר בין תסמונת פוסט טראומה להתמכרויות?

הנתונים מארצות הברית מלמדים שרבים מהסובלים מהלם קרב, נוטים להשתמש בקנביס, באלכוהול ובתרופות מרשם. בארצות הברית, השילוב של תסמונת פוסט טראומטית בקרב חיילים משוחררים והפרעת שימוש בסמים, תרופות ואלכוהול. התמכרות בקרב חיילים אלו היא תופעה מוכרת שמטופלת על ידי מוסדות ומכונים העוסקים בבריאות הנפש. יותר מ-20% מהחיילים המשוחררים שאובחנו כסובלים מתסמונת פוסט טראומה סובלים מהפרעת שימוש בסמים או באלכוהול.

נתוני איגוד החיילים המשוחררים (VA) מדגימים כי יותר מ-40% מחברי האיגוד נזקקו לטיפול בגלל הפרעה כפולה זו- PTSD  והתמכרות. נתון נוסף, שפרסם האיגוד לטיפול בחיילים משוחררים: כ-75% מהסובלים מ-PTSD מדווחים על הפרעת שימוש באלכוהול (AUD – Alcohol Use Disorder). על אף שהקשר בין התמכרויות ל-PTSD אינו ברורות לגמרי, מקובל להניח כי הסובלים מ-PTSD צורכים לעתים קרובות חומרים ממכרים במטרה לשכך סימפטומים פוסט-טראומטיים. אולם כידוע, בשימוש חוזר ואינטנסיבי, מתפתחת הפרעת שימוש. מכאן הביטוי “טיפול עצמי” (Self Medication) שבא לתאר את השימוש שרבים מבין הסובלים מ-PTSD עושים בחומרים בממכרים כדי לרפא את עצמם.

לצערנו, לעתים קרובות השימוש החוזר והנשנה בחומרים ממכרים לאורך זמן מחמיר חלק מן הסימפטומים הפוסט-טראומטיים ומחמיר את הפגיעה התפקודית, דבר שבתורו תורם לעליה נוספת בשימוש בחומרים ממכרים, כך ששתי ההפרעות מזינות זו את זו. חשוב מאוד להיות מודעים לשכיחות הגבוהה של התמכרויות בקרב אלו הסובלים מ-PTSD, להיות במעקב על השימוש בתרופות\ סמים\ שתייה ולפנות לטיפול בהקדם עם זיהוי הסימנים הראשונים של צריכת יתר. לשמחתנו, ישנם טיפולים יעילים לאנשים הסובלים מ-PTSD והתמכרויות. חשוב ששתי ההפרעות יטופלו יחד אצל מטפל.ת שמתמתחה בשתיהן.

אם לתחושתך את.ה או מישהו מקרובייך מתמודד עם התמכרות, אנו ממליצים לפנות לטיפול שיעזור לך להחזיר את השליטה והנחת לחיים באחד הקישורים הבאים:

על המאמר
שתפו ועזרו לנו להגיע לעוד אנשים(:

תוכן עניינים

יש לכם שאלות נוספות? השאירו פרטים ונחזור אליכם!
מרכז המידע
אולי יעניין אתכם לקרוא על...

פנייה למרפאת המרכז הישראלי להתמכרויות

אנא מלאו את הפרטים הבאים ואנו נשוב אליכם במהירות האפשרית
*אין למלא פרטים של אדם אחר ללא הסכמתו וידיעתו 
לתשומת ליבכם – זמן ההמתנה לכניסה לטיפול במרפאה הוא למעלה מ-6 חודשים

פרטים אישיים
גורם מבטח:
במידה והטופס מוגש עבור אדם אחר:

התחברות לאתר

דילוג לתוכן