גישת מזעור נזקים

השימוש בחומרים ממכרים או התנהגויות ממכרות – הוא תופעה נפוצה מאוד בכל העולם. גישת מזעור הנזקים מעודדת צמצום של ההשלכות השליליות שנובעות מההתמכרות- כלומר היא לא חותרת להפסקה מיידית של השימוש, אלא בהנחה שהשימוש ממשיך, היא מנסה לצמצם את הנזקים שהוא גורם. התהליך נעשה מתוך השקפה והתייחסות מכבדת לאנשים שמתמודדים עם התמכרות.

עקרונותיה המובילים של שיטת מזעור הנזקים:

  • הכרה בכך שצריכה של חומרים ממכרים והתנהגויות ממכרות, חוקיים או לא, הם חלק מהעולם בו אנו חיים. זאת מבלי להתעלם מהפגיעה הקשה והסכנה הכרוכה בהתמכרויות, ומהצורך לנסות לצמצם את השפעותיהן המזיקות.
  • הבנה כי שימוש בחומרים ממכרים, ובפרט אלה שאינם חוקיים, הנו תופעה מורכבת הכוללת רצף של התנהגויות, קלות כחמורות. כדי לצמצם את הנזקים הנלווים לשימוש בחומרים ממכרים יש צורך בגישה שמסבירה ומידעת את הציבור על אופני צריכה בטוחים ככל שניתן- כפי יכולתו של המתמודד עם ההתמכרות.
  • מודדים הצלחות של התערבויות ושל קביעת מדיניות בנושא ההתמכרויות לפי השיפור באיכות חיי הפרט והקהילה, לאו דווקא לפי האם הצליחו למנוע צריכה של חומרים ממכרים או לא.
  • קיים צורך אמתי למתן שירותים, ללא שיפוטיות או כפייה, לצרכני חומרים ממכרים ולקהילות בהן הם חברים, על מנת לסייע להם בהפחתת הנזק הנלווה לצריכה או להתנהגויות ממכרות. כלומר, אין להתנות את קבלת הטיפול בהפסקת השימוש קודם.
  • יש להתייחס לצרכיהם של צרכני חומרים ממכרים ביצירת תכניות ומדיניות שנועדו לשרת אותם
  • ככל הניתן, כדאי לשתף אנשים שחווים או חוו התמכרות כסוכני שינוי באמצעות שיתוף מידע, העצמה ותמיכה בהם.

 

מדוע גישת מזעור הנזקים חשובה, וכיצד היא תורמת ליחיד ולקהילה

גישת מזעור נזקים התהוותה מתוך חשש מפני התפשטות HIV (איידס) בקרב אנשים שצרכו סמים בהזרקה. פרויקטים של חלוקת מזרקים סטריליים לצרכני סמים החלו להתגבש, מתוך הבנה ששימוש במחטים משומשות ומזוהמות תורם להתפשטות הנגיף. קובעי המדיניות הבינו שאמנם לא יצליחו למנוע את תופעת הזרקת הסמים כך, אך בהחלט יצליחו לצמצם את התפשטות הנגיף, ובכך ישפרו את חיי המתמודדים עם התמכרות וסביבתם. משם התגבשה התפיסה שגם אם יש סיטואציה קשה שכוללת התמכרות, כדאי להתחיל בשיפור המצב הקיים ככל הניתן- גם אם זה אומר לא לשים כמטרה ראשונה את הפסקת ההתמכרות.

כיום קיימים טיפולים יעילים רבים שמטרתם למזער את הנזקים הכרוכים בשימוש בחומרים ממכרים, כגון: צמצום השימוש בחומר או ההתנהגות הממכרת, צמצום מצבי סיכון בהם אדם נתון להשפעת החומר ועוד. כמו כן, גוברת ההכרה בחשיבות השמירה על בריאותם של הסובלים מהתמכרות, לעתים כיעד דחוף יותר ובעל חשיבות גבוהה יותר מניסיון הגמילה עצמו. מדובר בגישה אידאולוגית, מעשית, בטוחה ואף חסכונית.

נוסף על כך, גישת מזעור הנזקים מביאה גישה רעננה לטיפול, ויש לה השפעה רבה על בריאות הפרט והקהילה. היא נעשית מתוך הרבה כבוד וחמלה כלפי אלו הסובלים מהתמכרות, ורצון להימנע ככל הניתן משיפוטיות. כחלק מהשיטה חשוב גם לפעול למיגור סטיגמות, ביטויי רחוב מזלזלים וטרמינולוגיהשמנציחה תפיסות שליליות על אנשים עם התמכרויות.

יסודה של גישת מזעור הנזקים היא בהומניזם- שמירה על זכויות אדם, ובפרט על הזכות ליהנות משירותי בריאות ברמה גבוהה, שירותים חברתיים ופיתוחים מדעיים, כמו גם על הזכות לחופש ובחירה חופשית, ומניעת מצבים משפילים, אכזריים ובלתי אנושיים.

 

אם לתחושתך את.ה או מישהו מקרובייך מתמודד עם התמכרות, אנו ממליצים לפנות לטיפול שיעזור לך להחזיר את השליטה והנחת לחיים באחד הקישורים הבאים:

על המאמר
שתפו ועזרו לנו להגיע לעוד אנשים(:

תוכן עניינים

יש לכם שאלות נוספות? השאירו פרטים ונחזור אליכם!
מרכז המידע
אולי יעניין אתכם לקרוא על...

פנייה למרפאת המרכז הישראלי להתמכרויות

אנא מלאו את הפרטים הבאים ואנו נשוב אליכם במהירות האפשרית
*אין למלא פרטים של אדם אחר ללא הסכמתו וידיעתו 
לתשומת ליבכם – זמן ההמתנה לכניסה לטיפול במרפאה הוא למעלה מ-6 חודשים

פרטים אישיים
גורם מבטח:
במידה והטופס מוגש עבור אדם אחר:

התחברות לאתר

דילוג לתוכן