התמכרות לגיימינג

מהי התמכרות לגיימינג?

התמכרות לגיימינג היא תופעה חדשה יחסית שעדיין נמצאת במחלוקת רבה בקרב חוקרים, מטפלים, וגם הגיימרים עצמם. על אף המחלוקות בנוגע להגדרה, האבחון והאיפיון של ההתמכרות, ארגון הפסיכיאטריה אמריקאי כבר הכניס אבחנה בשם "הפרעת גיימינג מקוון" (internet gaming disorder) ל-DSM-5, ספר האבחנות הפסיכיאטריות של הארגון אשר נחשב לתנ"ך של האבחון הפסיכיאטרי ברחבי העולם, וב-2018 גם ארגון הבריאות העולמי (WHO) הוסיף את האבחנה "הפרעת גיימינג" (gaming disorder) למהדורה ה-11 של ה-ICD (קטלוג המחלות הידועות).

 

שלא תבינו לא נכון, אין לנו שום דבר נגד גיימינג, משחקי מחשב יכולים להיות תחביב נהדר ודרך מצויינת להתחבר לאנשים, לבלות את שעות הפנאי, וגם להתנתק קצת מהקשיים של מציאות חיינו. לא רק זאת, אלא שלמשחקי מחשב יש גם השפעות חיוביות של ממש – על הריכוז ותשומת הלב, על היכולת לייצר קשרים חברתיים, ועוד. אז מה מבדיל בכלל בין גיימינג כתחביב תמים ואף מועיל לבין התמכרות מזיקה? בדומה להתמכרויות התנהגותיות אחרות, הקריטריון המשמעותי ביותר הוא אובדן השליטה העצמית. אם אתם מוצאים את עצמכם מוותרים על שעות שינה, מאחרים לעבודה או מבריזים מפגישות עם חברים, הכל כדי להמשיך לשחק במחשב או בטלפון, גם כשאתם יודעים שזה הולך לפגוע בכם, יתכן שאתם מתמודדים עם התמכרות לגיימינג.

 

חשוב לזכור שבדומה להתמכרויות התנהגותיות אחרות, התמכרות להיא הימורים היא לא סתם הרגל רע שניתן להפסיק אם רק רוצים, אלא מחלה שדורשת טיפול.

 

למה משחקי מחשב ממכרים?

על פי מחקרים מהעשור האחרון, ישנן ראיות לכך שהמוח של מתמודד עם התמכרות לגיימינג מגיב באופן דומה למתמודדים עם התמכרויות להימורים וחומרים מסוימים. מלבד העובדה שמשחקי מחשב עונים על כל מיני צרכים ספציפיים – כגון הצורך בקהילה, במשמעות, או פשוט הצורך באסקפיזם, ישנם גם מנגנונים מובנים בתוך המשחקים עצמם שתוכננו והונדסו כדי להפוך אותם לממכרים יותר. ב-2014 אף יצא לאור הספר Hooked של יזם ההיי טק הישראלי-אמריקאי ניר איל שמהווה מדריך ליצירת תוכנות, אפליקציות (וגם משחקים) ממכרים יותר. לא נכנס כאן לעומק של כל הטריקים שמעצבי ומהנדסי משחקים משתמשים בהם, אבל הנה 3 מאפיינים נפוצים במשחקי מחשב כיום שמעודדים את ההתמכרות אליהם –

  • העדר סוף מוגדר למשחקים – בעוד שפעם למשחקי מחשב היה סוף ברור (בדומה לספר או לסרט), כיום זה לא המצב. במיוחד כשמדובר במשחקים מקוונים (אונליין), אחד המאפיינים המרכזים שלהם הוא שהם אף פעם לא באמת נגמרים. כך במשחקי MMORG (כמו World of Warcraft וכל המשחקים בז'אנר שקמו בעקבותיו), משחקי MOBA (כמו League of Legends), משחקי באטל רויאל (כמו Fortnite הפופולרי), ועוד. משום שלמשחקים אלו אין שום סיום ברור, השחקנים תמיד נשארים עם התחושה שיש עוד מה לעשות, לגלות, לשחק.
  • משחקים מבוססי קהילה – בעידן שבו אנשים רבים סובלים תחושה של ניכור והעדר קהילה, משחקי מחשב יכולים לספק מענה (חלקי) לבעיה. רבים מהגיימרים שמשחקים באופן קבוע במשחקים מקוונים רוכשים חברים וירטואליים ומייצרים לעצמם קהילות חברים שהמכנה המשותף בינהם הוא המשחק. קהילות מהסוג הזה נותנות מענה חלקי לצורך, אך מביאות איתן בעיות חדשות – הקשרים החברתיים מהסוג הזה הם מוגבלים ותלויים במידה רבה בהמשך המעורבות במשחק, אך לעתים יכולים עדיפות על פני קשרים חברתיים במציאות כגון משפחה, חברים קרובים, ובני\בנות זוג. משחקים אלו גם מקנים תחושה של שליטה במרחב החברתי שלא קיימת בעולם האמיתי – אפשר לבחור בדיוק עם מי מדברים וכמה ולחסום את מי שלא רוצים, להמנע מתחושות של חוסר בטחון שקשורות למראה החיצוני, ועוד.
  • תחושת התקדמות בתוך המשחק – בליבה של משחקי מחשב רבים ישנה איזושהי מערכת של התקדמות בתוך המשחק בנוסף להתפתחות של השחקן עצמו – עליה ברמות (Levels), איסוף של ציוד, כסף וירטואלי, או השגים וסמלי סטטוס אחרים בתוך המשחק. על אף שלמשחק אין נקודת סיום, כל אלו נותנים של תגמול והתקדמות. בתחילת המשחק בדר"כ מנגנון התגמול מופעל בקלות ולעתים קרובות, אך ככל שמתקדמים זה נהיה קשה יותר ויותר לזכות באותה תחושת תגמול. בנוסף לכך, המוח שלנו לא באמת יודע להבדיל בין נכסים והישגים וירטואליים שכאלו שהשגנו במציאות, ולכן המחשבה על לעזוב את המשחק משמעה לנטוש את כל מה שהשגנו בו בעבודה קשה.

 

מה הסכנות של התמכרות לגיימינג?

הרבה מהסכנות של התמכרות לגיימינג דומות לסכנות של התמכרויות אחרות, כגון בידוד חברתי וניתוק מהמשפחה והחברים, ופגיעה בתפקוד בעבודה או בלימודים, אבל ישנן גם סכנות ספציפיות שאופייניות להתמכרות לגיימינג –

  • נזק למערכת העצבים – ההתמקדות במשימות והאתגרים המהירים שהמשחקים מציבים מפעילים את מנגנון Fight or Flight, כלומר – גורמים לסטרס שמתבטא בהתגברות של קצב הלב ולחץ הדם ובהפרשה מוגברת של הורמונים ומוליכים עצביים כמו קורטיזול, דופמין ועוד. התעוררות של מצבי הסכנה לעתים קרובות עלולה להוביל ללחץ כרוני, שאינו בריא לגוף ולנפש. בילדים, ההשפעה הזו על מערכת העצבים יכולה להתבטא בקושי לנהל רגשות, לדכא דחפים, לעקוב אחר הנחיות, לבצע משימות, להתמודד עם כעס, כאב ותסכול. מחקרים שונים מצביעים על הסכנה לפגיעה תפקודית במערכת הדופמין במוח, באופן דומה לזה שנצפה בהפרעות שליטה בדחפים.
  • נזק גופני – ריצוד האור מהמסך יכול להשפיע על השעון הביולוגי ולפגוע במחזורי השינה, וכתוצאה מכך לגרום לשיבוש מצב הרוח ולגרום לבעיות קוגניטיביות והתנהגותיות שונות. צפיה במסך למשך שעות ממשוכות יכולה גם לפגוע בראיה. שימוש יתר בעכבר או בג'ויסטיק עשוי לגרום לתסמונת התעלה הקרפלית שמתבטאת בפגיעה עצבית בכף היד. בנוסף לאלו, התמכרות לגיימינג לעתים מגיעה עם הזנחה של ההיגיינה האישית והמנעות מפעילות גופנית, שלכל אחת מהן את הנזקים שלה.
  • נזק נפשי – הוכח כי שימוש באינטרנט בקרב אנשים מבוגרים משפר תחושות של בדידות, מספק תמיכה חברתית משופרת ורווחה פסיכולוגית, ומעלה את שביעות הרצון. אולם כשמדובר בילדים, בבני נוער ובצעירים קיים חשש כי השימוש בפלטפורמות מקוונות עלול להוביל דווקא לבידוד חברתי, משום שהוא מגיע על חשבון חברויות בעולם האמיתי.

 

מי עשוי להתמכר לגיימינג ואיך אפשר לדעת?

על פי מחקר של המרכז הישראלי להתמכרויות, עולה כי 1 מתוך 7 ישראלים סובל מהתמכרות כלשהי. הסיבות להתמכרות הן רבות ושונות – נטיות גנטיות, גורמים נפשיים, השפעות סביבתיות ועוד. לדוגמה, במהלך מגפת הקורונה הייתה עלייה משמעותית בהתמכרויות בכלל, ובהתמכרויות לגיימינג בפרט. בעוד שלמשחקים מקוונים במהלך הקורונה הייתה גם השפעת חיובית של הפגת מתחים ושמירה על קשרים חברתיים בתקופות של בידוד ממושך, עבור אנשים זה היה פתח ליצירה של הרגלים מזיקים והתמכרות לגיימינג.

אם את.ה חושד.ת שאולי את.ה סובל.ת מהתמכרות לגיימינג – בדוק.י את עצמך עם שאלון ההתמכרות!

הנה כמה תסמינים של התמכרות לגיימינג ששווה להיות ערים להם –

  • תדירות – אין שום בעיה אם אתם משחקים פעם-פעמיים בשבוע או אפילו כל ערב, אבל אם אתם מוצאים את עצמכם משחקים יותר ויותר, גם כשזה בא על חשבון דברים אחרים, ולא מצליחים להפחית – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • אינטנסיביות ואובססיביות – כשהדחף לשחק מתגבר ומופיע בצורה אינטנסיבית בחיים, הדבר יכול להצביע על כך שאולי יש כאן התמכרות. אם אתם מוצאים את עצמכם במחשבות טורדניות ותכנונים בלתי פוסקים לגבי הפעם הבאה שתוכלו לשחק – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • פרק הזמן – אם עברו עליכם כמה ימים, שבועות או אפילו חודש שבו שיחקתם 5 שעות כל יום – זה יכול להדליק נורות אדומות, אבל זה עוד לא מעיד על התמכרות. אם זה כבר נמשך שלושה חודשים או יותר, והתסמינים לא משפרים ואף נהיים גרועים יותר – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • פגיעה בתפקוד – אתם אתם מוצאים את עצמכם מזניחים מערכות יחסים חשובות עם בני\בנות זוג, משפחה, או חברים כדי לשחק למחשב, מתקשים לקום בבוקר כי שיחקתם כל הלילה, או מרגישים שזה פוגע באורך החיים התקין שלכם בצורות אחרות – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • תסמיני גמילה – אם יש כמה ימים שבהם אין לכם אפשרות לשחק, איך זה גורם לכם להרגיש? מתי פעם אחרונה הפסקתם וראיתם מה קורה? אם הפסקה קצרה מגיימינג מעוררת אצלכם תחושות של חסר שקט ומצוקה, או אף חרדה ודיכאון – יתכן שמדובר בהתמכרות.
  • הסתרה וסודות – אם אתם מרגישים צורך להסתיר מאחרים או אפילו לשקר להם לגבי כמה זמן וכסף אתם משקיעים בגיימינג – יתכן שמדובר בהתמכרות.

 

כיצד נגמלים מהתמכרות לגיימינג?

בדומה להרבה התמכרויות אחרות, הטיפול בהתמכרות בגיימינג יכול להיות פשוט ומהיר, אך לעתים גם יכול להיות מאוד מורכב וארוך טווח. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל לטפל בעצמכם –

  • זכרו למה – כתבו לעצמכם מה אתם מפסידים בשל ההתמכרות לגיימינג ומה תרוויחו כשתצאו ממנה. חזרו למה שכתבתם כל פעם שתצתרכו חיזוק.
  • בקשו תמיכה – אתם לא לבד. בקשו תמיכה מאנשים הקרובים אליכם – משפחה, חברים, עמיתים לעבודה, בני\בנות זוג, ועוד.
  • הציבו יעדים ריאליים – האם אתם יכולים להפסיק לשחק לגמרי, או שאולי מה שנכון כרגע הוא להפחית ולהגביל באופן הדגרתי את הזמן שאתם משחקים? הצבת יעדים שאינכם יכולים לעמוד בהם רק יפגע במאמצי הגמילה שלכם.
  • השקיעו בבריאות – שמרו על תזונה בריאה, שתיית מים, ושינה מרובה, מצאו לעצמכם שגרה של פעילות גופנית.
  • עקבו אחר התהליך – כתבו יומן ותעדו בו מתי אתם משחקים וכמה, מתי רציתם לשחק ולא עשיתם את זה. נסו לשים לב לדברים שגורמים לכם לרצות לשחק, מה הדברים שתומכים ביכולת שלכם להמנע, ומה הדברים שמפריעים לה. שימוש לב גם להתקדמות ההדרגתית בתהליך הגמילה מההתמכרות לגיימינג.
  • אמרו לא – יתכן שהאנשים שאיתם אתם רגילים להמר יחד ימשיכו להזמין אתכם לשחק ואפילו יפעילו עליכם לחץ לחזור לשחק איתם. חשוב לתרגל להגיד "לא" באופן בטוח ומלא, ולזכור שאתם לא פוגעים באף אחד אלא להיפך – שומרים על עצמיכם.
  • מלאו את הואקום – מצאו פעילויות למלא בהן את כל הזמן הפנוי שנוצר לכם כשאתם לא משחקים – הפגשו עם חברים בעולם האמיתי, עסקו בפעילות גופנית, מצאו תחביבים ועיסוקים חדשים שיתפסו את תשומת הלב שלכם ויעסיקו אתכם.
  • אל תהססו לבקש עזרה מקצועית – מצאו את מסגרת הטיפול המתאימה והקרובה לביתכם ממאגר מסגרות הטיפול באתר שלנו.

אם לתחושתך את.ה או מישהו מקרובייך מתמודד עם התמכרות, אנו ממליצים לפנות לטיפול שיעזור לך להחזיר את השליטה והנחת לחיים באחד הקישורים הבאים:

על המאמר
שתפו ועזרו לנו להגיע לעוד אנשים(:

תוכן עניינים

יש לכם שאלות נוספות? השאירו פרטים ונחזור אליכם!
מרכז המידע
אולי יעניין אתכם לקרוא על...

פנייה למרפאת המרכז הישראלי להתמכרויות

אנא מלאו את הפרטים הבאים ואנו נשוב אליכם במהירות האפשרית
*אין למלא פרטים של אדם אחר ללא הסכמתו וידיעתו 
לתשומת ליבכם – זמן ההמתנה לכניסה לטיפול במרפאה הוא למעלה מ-6 חודשים

פרטים אישיים
גורם מבטח:
במידה והטופס מוגש עבור אדם אחר:
דילוג לתוכן